כתיבה ללא כאב
עבור רבים, הכתיבה היא עונש. הם יעשו הכול כדי להימנע ממנה: ידחו אותה לרגע האחרון, יעשו הרבה דברים לפניה, ישתדלו להימנע ממטלות, מתיעוד פגישות, יגידו שהם מאמינים בשפה מדוברת ובמגע פנים אל פנים - כל דבר שיכול למנוע מהם לעשות זאת. בעצם, למה כל כך קשה לכתוב ?
הכתיבה היא תוצאה של תהליך שלוש-שלבי: חשיבה, דיבור בעל פה ותרגום בכתב. כלומר, אם קיימת תקלה או עיכוב באחד מהשלבים הללו, ירגיש הכותב המיועד תחושת כישלון. ברבות הזמן ועם צבירת הניסיון, הוא עלול לייחס בטעות תחושת כישלון זו למעשה הכתיבה בעצמו ולהמשיך להזין את החוויה הזו מבלי לפתור אותה כלל.
מה יכול להפריע לנו בלימוד הכתיבה ?
קשיים בתחום הגרפומטרי
א. טונוס שרירים גבוה או נמוך מדיי. במקרה של טונוס שרירים גבוה תהיה השקעה רבה מדיי של אנרגיה שמביאה לעייפות או כתב יד לא קריא במקרה של טונוס שרירים נמוך.
ב. דומיננטיות - יד אחת דומיננטית, דומיננטיות לא ברורה או שימוש בסירוגין בשתי הידיים יכול להקשות על הכתיבה.
ג. קשר עין-יד - העין מפקחת על תהליך הכתיבה. כדי שנכתוב באופן שוטף, עלינו ליצור קשר טוב בין מראה העין לבין ביצוע היד.
ד. ייצוג חזותי של תבניות גראפיות
כדי שהכתיבה תתבצע באופן שוטף וללא עיכובים, חיוני שייווצרו במוח ייצוגים גראפיים של אותיות ומלים, כדי שלא יהיה על הכותב לחשוב כל פעם מחדש כיצד לארגן את אופן הכתיבה.
ה. מקצב
כדי ליצור שטף כתיבה אחידה דרוש מקצב. לכן למשל, בכתיבה עסקית אנו ממליצים לכתוב את הטיוטה ללא שהיות. לא להפסיק את מקצב הכתיבה משום בחינה שהיא.
ו. ארגון ותכנון תנועתי
כתיבה שוטפת צריכה להיות אפקטיבית מבחינת ארגון התנועה. על הכותב להשתמש רק באותם אברים הקשורים לכתיבה, כף היד, אחיזה נכונה של מכשיר הכתיבה, יכולת להעריך את השטח הנתון לכתיבה ולהתארגן בו.
בוודאי תאמרו - קשיים אלה הם לילדים בלבד. אנו, המבוגרים, פטורים מכל אלה מאחר שהתבגרנו מזמן, ובכלל - אנו מדפיסים בעזרת מחשב. נכון - אולם כמה מאיתנו "סוחבים" קיבעון עוד מימי הילדות, שלא טרחנו להיפטר ממנו ?וחוץ מזה, האם השימוש במחשב פוטר אותנו מהתארגנות נכונה או מקשר עין . בוודאי שלא. השימוש במחשב יוצר מגבלה אחרת - של יכולת ההדפסה העיוורת, שלו היו אחדים מאיתנו שולטים בה, היו משפרים את יכולת הכתיבה שלהם לאין ערוך.
לימוד הכתיבה - לעולם לא מאוחר מדיי
עלינו לזכור - כי לעולם לא מאוחר מדיי. אם עלינו לשפר את יכולת הכתיבה שלנו, וגורם פיזי הוא שמונע מאיתנו זאת, עלינו לטפל בו גם בגיל זה. האם לקווי ראייה מפסיקים לטפל בראייתם כשהם מתבגרים . נהפוך הוא. אולי דווקא אז הם עושים ניתוח להסרת
המשקפיים !
לשאלות נוספות, אתה מוזמן ליצור קשר עם אילת צורי:
03-6471355
052-3510583
ayelet@ayeletz.co.il
www,ayeletz.co.il
עבור רבים, הכתיבה היא עונש. הם יעשו הכול כדי להימנע ממנה: ידחו אותה לרגע האחרון, יעשו הרבה דברים לפניה, ישתדלו להימנע ממטלות, מתיעוד פגישות, יגידו שהם מאמינים בשפה מדוברת ובמגע פנים אל פנים - כל דבר שיכול למנוע מהם לעשות זאת. בעצם, למה כל כך קשה לכתוב ?
הכתיבה היא תוצאה של תהליך שלוש-שלבי: חשיבה, דיבור בעל פה ותרגום בכתב. כלומר, אם קיימת תקלה או עיכוב באחד מהשלבים הללו, ירגיש הכותב המיועד תחושת כישלון. ברבות הזמן ועם צבירת הניסיון, הוא עלול לייחס בטעות תחושת כישלון זו למעשה הכתיבה בעצמו ולהמשיך להזין את החוויה הזו מבלי לפתור אותה כלל.
מה יכול להפריע לנו בלימוד הכתיבה ?
קשיים בתחום הגרפומטרי
א. טונוס שרירים גבוה או נמוך מדיי. במקרה של טונוס שרירים גבוה תהיה השקעה רבה מדיי של אנרגיה שמביאה לעייפות או כתב יד לא קריא במקרה של טונוס שרירים נמוך.
ב. דומיננטיות - יד אחת דומיננטית, דומיננטיות לא ברורה או שימוש בסירוגין בשתי הידיים יכול להקשות על הכתיבה.
ג. קשר עין-יד - העין מפקחת על תהליך הכתיבה. כדי שנכתוב באופן שוטף, עלינו ליצור קשר טוב בין מראה העין לבין ביצוע היד.
ד. ייצוג חזותי של תבניות גראפיות
כדי שהכתיבה תתבצע באופן שוטף וללא עיכובים, חיוני שייווצרו במוח ייצוגים גראפיים של אותיות ומלים, כדי שלא יהיה על הכותב לחשוב כל פעם מחדש כיצד לארגן את אופן הכתיבה.
ה. מקצב
כדי ליצור שטף כתיבה אחידה דרוש מקצב. לכן למשל, בכתיבה עסקית אנו ממליצים לכתוב את הטיוטה ללא שהיות. לא להפסיק את מקצב הכתיבה משום בחינה שהיא.
ו. ארגון ותכנון תנועתי
כתיבה שוטפת צריכה להיות אפקטיבית מבחינת ארגון התנועה. על הכותב להשתמש רק באותם אברים הקשורים לכתיבה, כף היד, אחיזה נכונה של מכשיר הכתיבה, יכולת להעריך את השטח הנתון לכתיבה ולהתארגן בו.
בוודאי תאמרו - קשיים אלה הם לילדים בלבד. אנו, המבוגרים, פטורים מכל אלה מאחר שהתבגרנו מזמן, ובכלל - אנו מדפיסים בעזרת מחשב. נכון - אולם כמה מאיתנו "סוחבים" קיבעון עוד מימי הילדות, שלא טרחנו להיפטר ממנו ?וחוץ מזה, האם השימוש במחשב פוטר אותנו מהתארגנות נכונה או מקשר עין . בוודאי שלא. השימוש במחשב יוצר מגבלה אחרת - של יכולת ההדפסה העיוורת, שלו היו אחדים מאיתנו שולטים בה, היו משפרים את יכולת הכתיבה שלהם לאין ערוך.
לימוד הכתיבה - לעולם לא מאוחר מדיי
עלינו לזכור - כי לעולם לא מאוחר מדיי. אם עלינו לשפר את יכולת הכתיבה שלנו, וגורם פיזי הוא שמונע מאיתנו זאת, עלינו לטפל בו גם בגיל זה. האם לקווי ראייה מפסיקים לטפל בראייתם כשהם מתבגרים . נהפוך הוא. אולי דווקא אז הם עושים ניתוח להסרת
המשקפיים !
לשאלות נוספות, אתה מוזמן ליצור קשר עם אילת צורי:
03-6471355
052-3510583
ayelet@ayeletz.co.il
www,ayeletz.co.il